Terapia
Aktualności
Szkolenie z Racjonalnej Terapii Zachowania (RTZ I)
W dniach 07. 07. – 09. 07. 2017 roku odbędzie się w Krakowie kolejna edycja szkolenia z Racjonalnej Terapii Zachowania (poziom I – podstawowy)
CO TO JEST RACJONALNA TERAPIA ZACHOWANIA?
Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ) jest to spójny i wszechstronny system psychologiczny oparty na nowoczesnej teorii uczenia się oraz neurofizjologii. Metoda należy do nurtu poznawczo – behawioralnego, a jego twórcą jest znany psychiatra amerykański Dr Maxie C. Maultsby, Jr., były współpracownik Alberta Ellisa, Josepha Wolpe oraz Arnolda Lazarusa. Jest on autorem i współautorem kilkuset artykułów i sześciu książek przetłumaczonych na wiele języków (w tym też na polski).
RTZ wykorzystywana jest często w biznesie i coachingu, poradnictwie a także terapii i pomocy psychologicznej. Istotną rolę odgrywają w programie takie zagadnienia jak: ABCD emocji, zasady semantyki, zmiana nawyków poznawczo-emocjonalnych oraz zasady racjonalnego myślenia.
Na szkolenie zapraszam szczególnie terapeutów, trenerów, coachów, lekarzy, psychologów, pedagogów i pracowników służby zdrowia, jak również wszystkich zainteresowanych naturą ludzką i doskonaleniem siebie.
RTZ poprzez techniki samopomocy uczy jak radzić sobie z codziennymi kłopotami i stresem. Pomaga też radzić sobie z trudnymi problemami osobistymi i rodzinnymi jak: uzależnienia, depresja, stany lękowe, natręctwa, problemy małżeńskie i seksualne, poważna choroba (np. nowotwór złośliwy, AIDS) czy strata bliskiej osoby. Stosując metodę można samodzielnie stawiać sobie zdrowe cele i je osiągać oraz zapobiegać nawrotowi problemu.
W trakcie warsztatów uczestnik:
- zdobędzie wiedzę dotyczącą wpływu przekonań na powstawanie emocji i reagowanie nimi adekwatnie do sytuacji
- pozna zasady zdrowej semantyki
- zdobędzie praktyczne umiejętności umożliwiające zastosowanie technik RTZ
- zdobędzie umiejętność rozpoznawania i zmiany swoich stanów emocjonalnych
- nauczy się jak w skuteczny sposób kontrolować stres i złość, oraz uświadomi sobie jak efektywniej komunikować się ze sobą i z innymi ludźmi
- zdobędzie umiejętność odróżniania pozytywnego myślenia od zdrowego myślenia oraz przekonań od faktów
- zdobędzie wiedzę w jaki sposób budować relacje oparte na zaufaniu i wiarygodności
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
http://www.ipri.com.pl/racjonalnaterapiazachowania.html
Oferta
Prowadzę psychoterapię w nurcie poznawczo – behawioralnym.
Obszar moich zainteresowań i praktyki klinicznej obejmuje:
- psychoterapię zaburzeń lękowych,
- psychoterapię zaburzeń nastroju,
- psychoterapię zaburzeń adaptacyjnych (odczuwania nadmiernego stresu i przeciążenia, poczucia samotności i izolacji, wypalenia zawodowego),
- psychoterapię pacjentów uzależnionych i współuzależnionych (uzależnienia od alkoholu, narkotyków, hazardu, komputera, internetu) oraz problemów wynikających z syndromu Dorosłego Dziecka Alkoholika – DDA),
- psychoterapię zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia),
- pracę z pacjentami doświadczającymi kryzysu życiowego (utrata bliskiej osoby, problemy w związku)
- pracę terapeutyczną z pacjentami onkologicznymi i ich bliskimi,
- psychoterapię par (kryzysy w związkach),
- psychoterapię zaburzeń stresu pourazowego.
Adresy:
Terapia poznawczo – behawioralna
Psychoterapia poznawczo – behawioralna jest jednym z podejść terapeutycznych, którego skuteczność została udokumentowana badaniami klinicznymi. Bazą teoretyczną podejścia poznawczo-behawioralnego jest poznawczy model powstawania zaburzeń psychicznych. Zakłada on, że człowiek aktywnie konstruuje własną rzeczywistość, nadając znaczenie bodźcom napływającym z otoczenia. Proces nadawania znaczeń odbywa się w sposób automatyczny, poprzez selekcję, wzmacnianie lub osłabianie napływających informacji. A zatem każdy z nas w swoisty dla siebie sposób postrzega i rozumie to, co się dzieje w jego życiu. Co więcej, nadawane znaczenie wpływa na przeżywane emocje i w konsekwencji podejmowane działania.
Istotą psychoterapii jest zatem docieranie do ukrytych i jawnych znaczeń, które są źródłem negatywnych przeżyć i zachowań. Często (choć nie zawsze) te interpretacje są niepełne, zniekształcone lub przesadzone. Jeśli w toku terapii uda się zmodyfikować sposób myślenia, idzie za tym zmiana emocjonalna i oczywiście także zmiana zachowań.
Powiązanie miedzy myślami, emocjami i zachowaniami wykorzystuje się w terapii na wiele sposobów, miedzy innymi poprzez szczegółową analizę sytuacji, kiedy terapeuta razem z klientem próbuje odkryć myśli automatyczne, które poprzedziły wystąpienie silnej reakcji emocjonalnej. Te myśli to właśnie powstający na ogół szybko i mimowolnie komentarz do dziejących się wydarzeń. Ujawnienie i nazwanie tego komentarza pozwala na identyfikację możliwych zniekształceń, a także jego korektę. Myśli automatyczne to niejako tylko „zewnętrzna warstwa” całych ciągów powiązanych ze sobą myśli, przekonań, wspomnień, wiedzy, które układają się w całości zwane schematami poznawczymi.
Szczególna rolę odgrywają schematy poznawcze dotyczące obrazu siebie i innych. Jeśli na przykład ktoś myśli o sobie, że jest niewiele wart, z dużą łatwością będzie postrzegał w swoim życiu te wydarzenia, które to przekonanie potwierdzają, a pomijał lub umniejszał te wydarzenia i fakty, które takiemu przekonaniu mogłyby przeczyć. Schematy poznawcze są zatem rodzajem „filtru”, poprzez który odczytujemy rzeczywistość.
Istotnym elementem terapii są także eksperymenty behawioralne. Tutaj również wykorzystuje się zależność między myśleniem, emocjami i zachowaniami, tyle tylko, że zmiana zaczyna się od zmiany zachowania lub testowania prawdziwości własnych przekonań w kontekście nowych doświadczeń.
Terapia poznawczo – behawioralna okazuje się skuteczna w leczeniu takich problemów, jak:
- Nerwica
- Depresja
- Lęk napadowy
- Agorafobia i inne fobie
- Fobia społeczna
- Bulimia
- Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne (natręctwa nerwicowe)
- Zespół stresu pourazowego
- Schizofrenia
Terapia poznawczo-behawioralna jest nastawiona na rozwiązywanie bieżących, konkretnych trudności i problemów, a zatem skoncentrowana na tu i teraz, (co nie znaczy, ze nie sięga się czasem do przeszłości), krótkoterminowa – obejmuje od kilku do dwudziestu kilku sesji, na ogół jeden raz w tygodniu, (zdarzają się terapie dłużej trwające, jeżeli dotyczą problemów bardzo złożonych i utrwalonych) i wreszcie oparta jest na współpracy – terapeuta i klient wspólnie wypracowują optymalny przebieg procesu terapeutycznego.
Badania naukowe – Jakość życia w chorobie nowotworowej
Jesteśmy zespołem psychologów i lekarzy, pragnących dowiedzieć się jak najwięcej na temat uwarunkowań sposobów doświadczania i radzenia sobie z chorobą nowotworową, aby następnie opracować jak najlepsze programy wsparcia dla osób leczonych onkologicznie.
Bardzo zależy nam na dotarciu do jak największej liczby kobiet, które są w okresie do 6 tygodni po zdiagnozowaniu u nich raka piersi, i nie rozpoczęły jeszcze żadnego leczenia (interwencja chirurgiczna, radioterapia, chemioterapia itd.).
Udział w badaniu jest całkowicie dobrowolny i nie wiąże się z żadnym ryzykiem.
Badanie polega wyłącznie na wypełnieniu kwestionariuszy.
Istnieje możliwość wypełnienia kwestionariuszy w wersji elektronicznej przez internet – kliknij tutaj
Jedną z korzyści wzięcia udziału w badaniu jest możliwość uczestniczenia w bezpłatnych, jednodniowych warsztatach samopomocy emocjonalnej, opartych na poznawczo-behawioralnej technice Racjonalnej Terapii Zachowania, szeroko wykorzystywanej w psychoonkologii i wchodzącej w skład opracowanej dla pacjentów onkologicznych terapii simontonowskiej.
Serdecznie zachęcamy do udziału w wyżej wymienionych warsztatach. W celu zgłoszenia swojego udziału prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy (604.286.388, tomek@rtz.pl).
Wszelkie dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych.
Jeżeli będą Państwo zainteresowani otrzymaniem informacji wynikających z analizy wypełnionych przez siebie testów, będzie to możliwe po wcześniejszym umówieniu się z osobą z zespołu badawczego.
W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt mailowy (tomek@rtz.pl) lub telefoniczny (604.286.388)
Serdecznie dziękujemy za pomoc i współpracę.