Mentoring
Aktualności
Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR
Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR popularyzuje mentoring jako metodę rozwoju, skupia osoby zainteresowane rozwojem oraz tych, którzy chcą się wiedzą dzielić. W trakcie V Zjazdu Stowarzyszenia Mentorów PROMENTOR pracowaliśmy nad strategią Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR na facebook
W Polsce wciąż niewiele osób potrafi zdefiniować mentoring, a przypadkowo spotkane osoby samo słowo „mentor” wciąż rozumieją bardzo stereotypowo. Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR oprócz budowania bazy wiedzy i promocji idei mentoringu chce rozwijać działalność edukacyjną w tym zakresie.
Zapytaliśmy więc przypadkowych przechodniów, czym jest mentoring i kto to jest mentor – posłuchaj!
Oferta
Najważniejszą zasadą przeprowadzenia skutecznego procesu mentorskiego jest dobranie sobie odpowiedniego mentora lub osoby mentorowanej. Chodzi o to, aby mentor był ekspertem w dziedzinie, w której chce się rozwijać osoba mentorowana. Mentor nie musi być starszy od ucznia. Są dziedziny, w których mentorami będą częściej młodzi np. nowoczesne technologie. Generalnie, tu nie liczy się wiek: liczy się to, czy ktoś jest ekspertem w danej dziedzinie.
Możemy mieć w swoim, życiu wielu mentorów. Mogą to być rodzice, którzy pomogą nam rozwinąć skrzydła, czy nauczyciel, który zarazi nas swoją pasją. W zasadzie każda napotkana osoba, na której się wzorujemy podejmując ważne decyzje, może być naszym mentorem.
Mentoring jest szczególnie przydatny w firmach, w których menedżerowie niższego i średniego szczebla, zostali awansowani za swoje zasługi i choć są ekspertami w danej dziedzinie, nie posiadają wiedzy niezbędnej do kierowania zespołem. W takiej sytuacji, doświadczony dyrektor powinien wziąć pod swoje skrzydła mniej doświadczonych kierowników działów i pomóc im zdobyć umiejętności niezbędne do zarządzania grupą.
Mentor nie musi wiedzieć wszystkiego, nie musi być alfą i omegą. Jeżeli nie czuje się na siłach w jakiejś tematyce, może po prostu (a nawet powinien) zaproponować odpowiednie szkolenie, które podniesie jego kompetencje.
Przed rozpoczęciem poszukiwania idealnego dla siebie mentora, warto zadać sobie kilka pytań np.:
- Jaki jest tego cel?
- Co chcę przez to osiągnąć?
- Gdzie chcę dojść dzięki mentoringowi?
Bardzo istotne jest, żeby razem z mentorem zdefiniować cel, do którego dążymy oraz ustalić kamienie milowe, co pomoże nam śledzić postępy.
Mentor może także zapewnić profesjonalne wsparcie w osiąganiu i wykazywaniu kolejnych kompetencji coachingowych wymaganych na kolejnych poziomach akredytacji, które chce osiągnąć mentee (klient Mentor Coachingu).
Od Mentora wymagane jest ukończenie akredytowanego programu, wykazywanie się kompetencjami coachingowymi oraz wysokimi standardami świadczonych usług coachingowych (posiadanie aktualnej akredytacji International Coach Federation na poziomie równym lub wyższym niż mentee). Mentor powinien mieć ukończony pełny trening umiejętności i kompetencji coachingowych (być zaangażowanym w trwającą edukację związaną z rozwojem kompetencji coachingowych, ustanowić i utrwalać ogólne myślenie partnerskie związane z ewolucją kompetencji coachingowych). Mentor całym sobą reprezentuje, a tym samym jest ambasadorem profesjonalnego coachingu.
Zgodnie z wymaganiami International Coach Federation od Mentora wymagana jest ciągła profesjonalizacja kompetencji w rozwoju umiejętności coachingowych poprzez:
-
szkolenia lub nauczanie podstawowych umiejętności coachingowych,
- modelowanie/demonstrację umiejętności coachingowych w sposobie bycia,
- superwizję innych coachów w zakresie kompetencji coachingowych,
- pracę jako asesor kompetencji coachingowych umiejętności,
- wykazywanie umiejętności dawania wsparcia.
International Coach Federation wskazuje również na obowiązki, jakie ma Mentor. Należą do nich m. in. kształtowanie efektywnej relacji z klientem poprzez pełne eksplorowanie potencjału mentee w kontekście jego celów, upewnianie się co do pełnego zrozumienia ról w relacji mentorskiej, ustanawianie sposobu dokonywania ewaluacji, precyzyjne ustalenie odpłatności, ram czasowych i innych aspektów relacji mentorskiej oraz informowanie i wdrażanie w życie Kodeksu Etycznego ICF. Mentor wspiera mentee w jego rozwoju m. in. poprzez zachęcanie potencjalnych mentee do poszukiwania odpowiadającego im mentor coacha, ale nie może obiecywać mentee zdania egzaminu na akredytację, może napisać list rekomendacyjny dla mentee, weryfikujący czas przeznaczony na mentoring i/lub poziom zaobserwowanych kompetencji coachingowych.
ICF wskazuje następujące cechy osobowościowe Mentora jako istotne:
- jest osobą godną zaufania i posiada umiejętności porozumienia się z mentee w kwestiach dopasowania, relacji, kompatybilności,
- jest kimś, kto wspiera i zachęca mentee do osiągania więcej niż mentee wstępnie sądzi, że potrafi, asystuje w poszerzaniu kreatywnego procesu,
- jest osobą otwartą, wrażliwą i będącą gotową podjąć właściwe ryzyko, np. poprzez zapewnienie właściwego feedbacku, który może powodować dyskomfort u obydwu stron,
- rozumie i jest w stanie kształtować wartość partnerstwa oraz pozwala, wspiera mentee do wytężonej pracy między sesjami aby wzmocnić praktyki coachingowe,
- posiada umiejętność bycia wspierającym i autentycznie celebrującym osobę mentee, jego osiągnięcia i wzrost podczas procesu,
- jest pewny swojej pracy coachingowej jednoczesnie pokazuje zrozumienie i szacunek dla wyjątkowości stylu mentee,
- wspiera rozwój własnego stylu coachingowego mentee.
Tak ze względów organizacyjnych, jak również ze względu na komfort samego coacha, aktywny udział Mentora w życiu zawodowym tego pierwszego jest niezwykle istotny.
Zapraszam na sesje mentorskie w obszarach rozwoju osobistego, umiejętności szkoleniowych oraz mentor coachingu.
Czym jest mentoring?
Mentoring to jedna z najefektywniejszych (nastawionych na praktykę) metod nauki, bazująca na partnerskiej relacji między mentorem a uczniem (np. studentem, pracownikiem). Jej celem jest rozwinięcie potencjału ucznia i przygotowanie go do czekających wyzwań. Mentorami są osoby, które posiadają wiedzę, doświadczenie, cieszące się prestiżem i zainteresowane wspieraniem osób o mniejszym doświadczeniu.
Mentor to przewodnik, doradca, konsultant, wspierający podopiecznego w rozwoju kompetencji zarówno merytorycznych, jak i związanych z rozwojem osobistym. Mentor dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz buduje relację z uczniem opartą na szacunku i zaufaniu. Jego celem jest inspirowanie, stymulowanie do działania i przewodzenie. Pomaga uczniowi w refleksji nad swoim działaniem, stawianymi celami. Wzmacnia ucznia w podążaniu wybraną przez niego drogą samorealizacji.
Mentoring umożliwia odkrycie i rozwój potencjału ucznia. Jest stosowany jest z powodzeniem na świecie w różnego rodzaju środowiskach: biznesowym, akademickim i obywatelskim.
Linki
www.promentor.pl